Kako so evrovizijsko zmago “ukradli” patriotski Breskvici

Magazin 05. Mar 202409:19 0 komentarjev
Breskvica ramonda
Pevka Breskvica, ob njej pa roža Ramonda nathaliae (Foto: YOUTUBE/WIKIPEDIA)

Prah po sobotnem izboru srbskega predstavnika za Evrovizijo se še vedno ni polegel in zdi se, da ga vsak, ki ima pet minut časa, še dodatno razpihuje. Čeprav je zmago odnesla ena od favoritk, pa se del javnosti ne more sprijazniti, da Srbije ne bo predstavljala pevka Breskvica. Ta je s pesmijo Gnezdo orlovo naredila največji patriotski vtis, pa čeprav sama ni želela razlagati, o čem točno poje. Zmagovalki Teyi Dori medtem ne pomaga, da njena pesem nosi ime po roži, ki raste v Srbiji, saj patriotskega podtona njene pesmi številni niso razumeli – mogoče tudi zato, ker je bilo med njenim nastopom težko razbrati, kaj govori.

Drama in Evrovizija gresta z roko v roki in v resnici za gledanost tako lokalnih kot glavnega izbora ni nič boljšega, kot da se nekje nekaj zaplete. Evrovizijska kuhinja je bila letos v Srbiji začinjena že, ko so pesmi prvič prišle v javnost. Srbi so namreč že nekajkrat naredili tako, da pesmi niso razkrili šele na nastopih na predizborih, ampak jih je javnost lahko poslušala že malo prej. Na prvo mesto med favoriti se je takoj izstrelila mlada pevka Breskvica, za katero se je zdelo, da s svojo pesmijo Gnezdo orlovo brenka na pravo srbsko struno – tisto patriotsko.

Ob pohvalah pa so začele deževati tudi kritike – da pesem skriva nacionalistično, celo genocidno sporočilo, da ni toliko za Srbe, kot je proti Nesrbom. Pomagalo ni, da pevka sama ni želela razložiti pomena pesmi, je pa še pred nastopom v predizboru po medijih veselo razlagala, kako je v svoji glavi že odpotovala na Evrovizijo. Njena samozavest je bila razumljiva: število ogledov njene pesmi na YouTubu je bilo daleč pred številom ogledov pesmi drugih kandidatov, prav tako so ji tamkajšnji mediji namenjali ogromno pozornosti. Breskvica je namreč pevka, ki je izjemno priljubljena tudi med mlajšo populacijo, a doslej je bila znana po urbanem zvoku, v zadnjem času pa jo je odneslo bolj v narodne melodije, s pesmijo Gnezdo orlovo pa tudi v etno vode.

Po dveh predizborih je postalo jasno, da Breskvičin odhod v Malmö lahko resno ogrozijo le tri pevke: Teya Dora, Zorja in povratnica Konstrakta. Za to se je sicer govorilo, da si zmage v resnici ne želi, da je želela s svojo pesmijo Novo, bolje vnovič opozoriti na družbenopolitične težave Srbije. Tako je tudi na odru skoraj v celoti ponovila svoj zmagovalni evrovizijski nastop za pesem In Corpore Sano, le da je tokrat ponavljala besede “zdaj pa bo” in tako na precej inteligenten način opozorila, da oblast narodu vedno obljublja spremembe, ki pa jih potem ljudstvo nikoli ne dočaka.

Pevka Zorja je sicer odlično izpeljala svoja nastopa tako v predizboru kot v sobotnem finalu, navdušila je predvsem s svojimi vokalnimi sposobnostmi, a Teya Dora je bila tista, ki je po mnenju številnih imela vse: odličen nastop, ki je deloval zelo profesionalno, in dobro pesem. No, roko na srce, pesem je bila dokaj nerazumljiva. Zato ne preseneča, da se v srbskih medijih te dni vrstijo članki z naslovom “O čem poje Teya Dora” in “To je besedilo pesmi Ramonda”.

Na koncu je Breskvica z jasno izgovarjavo svojega besedila osvojila glasove ljudstva. Teya Dora se je po glasovanju publike sicer uvrstila na drugo mesto, a po številu oddanih glasov je močno zaostajala za Breskvico. Ta je namreč dobila 45.160 SMS-glasov, medtem ko je za Teyo Doro prišlo 28.114 SMS-glasov.

A ker je bil sistem narejen tako, da so glasovi publike predstavljali 50 odstotkov zmage, je bila pomembna tudi odločitev žirije. Članov je bilo pet in le eden je največ glasov namenil Breskvici. Odločilna pa je bila poteza dveh članic. Nekdanja evrovizijska zmagovalka Marija Šerifović in srbska raperka Sajsi MC se za Breskvico sploh nista odločili oziroma sta ji dali 0 točk, 12 točk pa sta obe namenili ravno Teya Dori. In to je bilo na koncu tisto, kar je pretehtalo. Slavila je Teya Dora.

Sledil je plaz obtožb, da sta dve članici žirije sabotirali Breskvico, na drugi strani pa je bil tudi val navdušenja, da sta Srbijo rešili s tem, ko sta poskrbeli, da na Evrovizijo odhaja Teya Dora. Olje na ogenj sta prilili z objavo hudomušnega posnetka, ob katerem sta zapisali: “Ni za kaj.”

V srbskih medijih, ki so naklonjeni oblasti, se te dni vrstijo članki o ukradeni zmagi, vrstijo se zahteve, da se izbor ponovi. Napovedujejo celo protest pred stavbo javne televizije, ki naj bi potekal 9. marca. Ne pomagajo niti razlage, da je pesem Ramonda pravzaprav bolj patriotska kot Gnezdo orlovo. Ramondija je namreč roža, ki ima pomembno vlogo v srbski zgodovini. Je simbol dneva premirja in hkrati tudi simbol srbskega upora v prvi svetovni vojni. Ramonda nathaliae večinoma raste na vzhodu Srbije, ime pa nosi po kraljici Nataliji, soprogi kralja Milana Obrenovića. Ob tem obstaja še roža Ramonda serbica, ki torej tudi v svojem imenu nosi “srbstvo”.

Nesporno je, da je pesem Gnezdo orlovo že zdaj velik hit v Srbiji (in okolici), nedvomno ga bodo bolj prepevali kot zmagovalno pesem (tudi zato, ker je zmagovalno skoraj nemogoče lahkotno brundati). In prav tako je nesporno, da je Teya Dora pravzaprav odlična izvajalka in umetnica, ki je dober vtis na svetovni glasbeni sceni naredila že z velikim hitom Džanum.

Če upoštevamo vse to, se verjetno marsikateri zunanji opazovalec vpraša, ali je takšna drama res upravičena in ali Srbi nimajo večjih problemov kot to, kdo jih zastopa na Evroviziji.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Bodi prvi, ki bo pustil komentar!