Vrh Evrope – 110 let od najvišje ležeče železniške postaje Jungfraujoch

Magazin 01. Avg 202213:30
Delite:
Jungfarubahn
Foto: Profimedia

Letos 1. avgusta je minilo 110 let od postavitve Jungfraujoch na 3.454 metrih nadmorske višine, kar je seveda najvišje ležeče železniške postaje v Evropi. V bližini mesta Interlaken v osrčju Švice je bila pred mnogo leti speljana gorska zobata železnica, imenovana Jungfraubahn, ki je pionirsko remek delo. Vožnja z železnico je nepozabno doživetje na Vrh Evrope.

Pred 130 leti so sprva železnico pripeljali do Kleine Scheidegga na nadmorski višini 2.061 metra, ki leži ob vznožju treh štiritisočakov Eigerja, Möncha in Jungfraua (na drugi strani je 2.500 metrov visoki Lauberhorn, s katerega se tradicionalno januarja spuščajo najboljši smukači), ter nad vasicami Grindelwald, Lauterbrunnen ter slavno smučarsko vasjo Wengen.

Leta 1896 so se odločili, da bodo železnico potegnili še više, in sicer na ledenik v sedlu gora Monch in Jungfrau na višino 3.454 metrov. Zamisel so dobili že okoli leta 1850, graditi pa so začeli leta 1896. Koncesijo za gradnjo zobate gorske železnice je dobil industrialec Adolf Guyer-Zeller. Po njegovi smrti leta 1899 so delo nadaljevali njegovi sinovi. Izjemno težavna gradnja proge in tunelov v skalo gor Eiger in Monch je trajala kar 16 let (devet let dlje od predvidenega) do leta 1912.

Jungrafuhoch
Foto : Profimedia

Hiša nad oblaki

Leta 1924 so na Top of the world (Streha sveta), kot so ga poimenovali, odprli kočo, poimenovano Hiša nad oblaki, leta 1931 pa še raziskovalno opazovalno postajo, danes pa sta tu še ledena palača ter razgledna točka Sphinx. Pot na vrh je dolga devet kilometrov, od tega je sedem kilometrov po predoru skozi skalo Eigerja in Moncha. Vlak se za pet minut ustavi na dveh postajah Eigerwand (v steni Eigerja 2.865 m) in Eismeer (Morje ledu, 3.160 m), kjer si potniki lahko skozi panoramsko okno ogledajo fascinanten gorski svet.

Jungfaru
Foto : Profimedia

365 dni na leto, vsake pol ure

Vlak danes poganja elektrika (trofazni sistem z močjo 1.125 voltov), višinsko razliko 1.400 metrov pa opravi v 50 minutah. Na Jungraujoch obratujejo 365 dni na leto, vlak čez dan na vrh potuje vsake pol ure. Najbližje vrhu se lahko usedete na vlak v vasi Grindelwald in Lauterbrunnen (dostop z avtom ni mogoč na Kleine Scheidegg in Wengen), seveda pa se lahko na vlak usedete tudi v domačem kraju in se z nekaj prestopanji pripeljete na ”vrh sveta”. Vožnja z zobato železnico v osrčje Alp je žal tudi precej velik denarni zalogaj, saj vas bo vožnja na vrh stala okoli 180 evrov (otroci pol ceneje). Letno obišče Jungfraujoch več kot pol milijona obiskovalcev in je prav gotova ena najbolj zanimivih in posebnih železniških prog na svetu.

Zobata železnica

Zobata železnica je vrsta železnice, ki je v uporabi na odsekih, kjer mora vlak premagati veliko višinsko razliko. Navadno je na sredini med običajnimi tirnicami nameščena dodatna tirnica, zobata tirnica, po kateri kompozicijo vleče velik zobnik, nameščen pod lokomotivo. Ta preprečuje spodrsavanje pogonskih koles vlaka ter tudi njegovo drsenje pri vožnji navzdol. Prva lokomotiva z zobnikom je bila izdelana pred 210 leti, leta 1812, izum pa pripisujejo angleškemu inženirju Blenkinsopu.

Jungfrau
Foto : Profimedia

Zanimivosti

Jungfraujoch (3.463m) je ledeniško sedlo, ki povezuje dva glavna štiritisočaka Bernskih Alp, Jungfrau in Mönch, del ledenika Aletsch in del zavarovanega območja Jungfrau-Aletsch, ki ji je na seznamu Unescove svetovne dediščine.

Leta 1908 je pri gradni po nesreči eksplodiralo 30 ton eksploziva, kar so slišali tudi v Nemčiji več kot 100 km daleč. Smrtnih žrtev ni bilo, žal pa je naslednje leto šest delavcev umrlo v nesreči pri miniranju. Temu sta sledili stavka in posledična štiri mesečna prekinitev dela.

Na strmejših delih vlak z maksimalno 230 potniki vozi povprečno 12,5 km na uro, po položnejših pa 25 km na uro.

Jungfraujoch
Foto : DDD

Sphinx ali Sfinga (3,571 m) – nanj vas iz Jungfraujoch popelje najhitrejše dvigalo v Švici. Na Sphinxsu se vam odpre izjemen pogled na ledenik Aletsch, ki je največji v Evropi (22 km), Ob lepem vremenu vam lahko pogled seže do Francije, Italije in Nemčije.

Legendarna severna stena Eigerja je alpinistični Eldorado zaradi izjemne zahtevnosti kot tudi zaradi avditorija, ki lahko iz Kleine Scheidegga opazuje njihov podvig. Železniška postaja Eigerwand (leži v steni) je tako rešila življenje že marsikateremu alpinistu, ki je zašel v težave in se je lahko umaknil v železniški rov.

Spremljajte N1 Magazin tudi na Facebooku

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.