Kdo bi moral odgovarjati zaradi kolapsa na cestah? “Vsi, ki se s tem ukvarjamo”

N1 video 23. Sep 202305:47 6 komentarjev
Oddaja promet
Denis Sadiković/N1

Nenehni zastoji na slovenskih cestah s položaja doslej še niso odnesli nikogar od pristojnih. Odgovornosti ne prevzema nihče, razmere pa se le še poslabšujejo. O vzrokih in možnih ukrepih smo v oddaji N1 STUDIO spraševali tako šefa Darsa kot predstavnico infrastrukturnega ministrstva, a se je izkazalo, da odgovorni situacijo še vedno preučujejo. V pripravi so tako študije, resolucije in strategije, a rešitev, ki bi prijele takoj, ni na vidiku. Kako torej naprej?

Zaradi neznosnih razmer na glavnih prometnicah v Sloveniji smo v oddaji N1 STUDIO gostili predsednika uprava Darsa Valentina Hajdinjaka in predstavnico ministrstva za infrastrukturo, generalno direktorico direktorata za ceste in cestni promet Andrejo Knez.

Se Hajdinjak strinja z nedavno odmevno izjavo člana svoje uprave Andreja Ribiča, da za gnečo niso krivi tovornjaki, ampak ljudje, ki se sami vozijo v avtomobilih? Bi tudi sam rekel tako?

Kdo je torej za takšno stanje na cestah odgovoren, kdo bi moral sprejeti odgovornost in tudi odstopiti, je bilo naslednje vprašanje za oba gosta. Šef Darsa je s prstom nemudoma pokazal na državo, češ da je ustavila projekt širitve avtocestnega obroča za pet let.

Prav tako je opozoril, da umeščanje posameznih avtocestnih odsekov v prostor traja izjemno dolgo. Je torej kriva vlada in ne Dars, in kaj na to pravi predstavnica infrastrukturnega ministrstva?

Kot je za N1 povedala v. d. direktorice Agencije za varnost prometa Simona Felser, je letos prometna varnost v Sloveniji bistveno boljša kot v enakem obdobju lani, in sicer kar za 37 odstotkov.

Oddaja promet
Denis Sadiković/N1

To velja tudi po nedavni hudi nesreči s tremi smrtnimi žrtvami na južni ljubljanski obvoznici, ko so bili avtomobili zmečkani med tovornjaki, nato pa so zgoreli. “Matematično gledano je stanje na področju varnosti letos boljše, nismo pa s tem zadovoljni”, je ob tem dejal Hajdinjak. Ali na Darsu že vedo, kaj je zakrivilo nesrečo, kaj bodo storili, da bi takšne katastrofe preprečili, in kaj lahko stori vlada?

Ekonomist in član vladnega strateškega sveta za makroekonomska vprašanja Matej Lahovnik za N1 pravi: “Kratkoročna rešitev je dvig cestnine za tovorna vozila, ker je trenutno slovenska avtocesta veliko bolj atraktivna kot avstrijska in železnica. Zato se je promet tovornih vozil v smeri vzhod-zahod po podatkih Darsa tudi povečal za 100% in potem trdijo, da tovorna vozila niso problem. Tovorno vozilo povzroči nekaj tisočkrat več škode kot osebno na infrastrukturi, zato je dvig cene za tovorna vozila tudi ekonomsko upravičen in nujen.”

Kot je v oddaji razkrila Andreja Knez, vlada že pripravlja nov zakon o cestninjenju, ki bo v skladu z novo evropsko direktivo in bo prinesel “bistvene spremembe pri cestninah”. Bodo torej več plačevali tudi tovornjaki, kdaj in koliko več?

Nekdanji gospodarski minister in tudi voznik v vsakodnevnih zastojih do Ljubljane Lahovnik kot srednjeročno rešitev vidi tretji pas na obeh najbolj obremenjenih vpadnicah v Ljubljano, torej na štajerski in primorski avtocesti.

Ob tem je Dars izzval, da naj pojasnijo, zakaj tretjega pasu med Krtino in Ljubljano, ki je bil načrtovan do leta 2020, še vedno ni in zakaj so tako pasivni pri postopkih za širitev avtocest, “ker trije litri vode ne gredo v dvolitrsko steklenico. Njihovi odgovori so oholi in posmehljivi do voznikov osebnih vozil. Kot da smo avtoceste gradili za tuj tranzitni tovorni promet”, je bil oster.

Lahovnik komentira zdrse pri komuniciranju reform.
Žiga Živulović jr./BOBO

Kako mu je odgovoril Hajdinjak, ki sicer, kot pravi, Lahovnika kot svojega nekdanjega profesorja “zelo spoštuje”? Bo tretji pas res končan do leta 2025, kot napoveduje ministrica Bratušek?

V minulem tednu je precej odmevala tudi izjava infrastrukturne ministrice Alenke Bratušek, ki je ponovila, da se preveč ljudi v avtomobilih vozi samih, in znova pozvala, da uporabljajo javni prevoz – sama ga sicer zaradi svojih delovnih obveznosti ne. A ti pozivi doslej niso naleteli na plodna tla, zato smo gosta še vprašali, kako bodo ljudi spodbudili, da se ne vozijo sami in da bolj uporabljajo javni prevoz, čeprav ta pogosto ni najbolj optimalna rešitev.

Oddaja promet
Denis Sadiković/N1

Bodo torej gradili posebna parkirišča ob avtocestah ali morda vzpostavili poseben pas za vozila z več kot enim potnikom, kot predlaga AMZS?

Celotno oddajo N1 STUDIO si lahko ogledate v spodnjem posnetku:

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje