Oglaševanje

Kdo sploh še piše z roko? Za mlade je to "počasno in nepraktično", a posledice so tu

author
M. T.
31. avg 2025. 14:02
pisanje
Foto: Srdjan Živulović/BOBO

Kdaj ste nazadnje kaj napisali z roko? Morda nakupovalni seznam ali razglednico, ki ste jo poslali z morja? Če starejši še vedno pišejo na roko, pa mladi to pogosto vidijo kot "počasno ali nepraktično". Zakaj bi z roko morali pisati vsak dan? In kakšne posledice ima lahko odločitev, da bomo samo še tipkali?

Oglaševanje

Raziskave po besedah Nadje Lazar, predsednice društva Radi pišemo z roko, kažejo, da Slovenci v splošnem še vedno pogosto pišemo z roko.

Starejši še vedno pišejo pisma, nakupovalne sezname in osebne zapiske, medtem ko mladi večino komunikacije opravijo digitalno. "Pri mlajših generacijah se količina pisanja z roko hitro zmanjšuje, predvsem pa pisane črke nadomeščajo male tiskane črke," pojasnjuje.

Oglaševanje

Generacijske razlike so po besedah sogovornice vidne tudi v tem, kako doživljamo ročno pisanje. Za starejše je to pogosto osnovno komunikacijsko orodje, ki ga povezujejo z osebnim stikom in toplino.

Mlajši na drugi strani pisanje z roko pogosto vidijo kot "počasno ali nepraktično", hkrati pa so presenečeni nad lepoto rokopisa. "Pisanje pisem ali dnevnika je za marsikoga spet postala oblika samoraziskovanja," pojasnjuje predsednica društva.

Poučevanje pisanih črk so ukinili. Posledice se že kažejo

Nadja Lazar opozarja, da sposobnost pisanja z roko ni več tako samoumevna, kot je bila včasih. Po njenih besedah so v nekaterih zveznih državah ZDA pred desetletji z uvedbo standardiziranih testov kar ukinili poučevanje pisanja pisanih črk.

Oglaševanje

Otroke so učili zgolj pisanje tiskanih črk, saj je to za marsikoga manj naporno in hitreje. "Toda posledice tega so že tu. Generacije takratnih učencev ne znajo prebirati dokumentov, tudi zgodovinskih, napisanih z roko," pojasnjuje. To je po besedah sogovornice sprožilo javne razprave o vplivu na pismenost in kognitivni razvoj.

Na Finskem so po prehodu na digitalizacijo ugotovili, da sta se koncentracija in pismenost poslabšali, zato oblasti znova uvajajo več pisanja z roko.

"Šole želijo zagotoviti, da otroci razvijejo potrebne kognitivne, socialne in motorične spretnosti, ki jih bodo potrebovali v prihodnosti. Pisava je konec koncev tudi del narodove identitete," pojasnjuje.

Oglaševanje

Večja sposobnost za obvladovanje kompleksnih nalog

Slovenski šolski sistem medtem še vedno vključuje pisanje z roko, a digitalizacija ta delež postopoma zmanjšuje.

"Predvsem je pomembno, da spodbujamo pisanje z roko, ko v višjih razredih in srednjih šolah učenci pogosto prehajajo na tipkanje, rokopis pa ostaja predvsem pri beležkah in krajših nalogah," pravi sogovornica.

Po njenih besedah so se prebudile težnje, da bi učenci z roko več pisali v zvezek in manj v delovni zvezek, v katerem je pisanje fragmentirano.

Oglaševanje

"Učenci ne vadijo sestavljanja daljših odstavkov, pisanja pisem, zgodb ali opomb v svojem slogu. Delovni zvezek že določi, kje bo besedilo, kje risba in kako velik bo zapis. Učenec ne razvija sposobnosti organizacije prostora na strani – to pa je pri ročnem pisanju dragocena veščina."

Nasprotno mora učenec pri pisanju v zvezek sam presoditi, kako bo razporedil naslov, odstavke, alineje in ilustracije.

Delovni zvezki
Foto: Žiga Živulović jr./BOBO

Roka in možgani se pri pisanju na prazen papir učijo tekočega, povezanega zapisa, kar krepi fine motorične spretnosti in razvija osebni slog pisave. "Ko učenci sami oblikujejo besedilo od začetka, poteka večstopenjski proces: razmišljanje → oblikovanje misli → zapis," pojasnjuje.

Oglaševanje

Študije so po besedah Nadje Lazar pokazale, da se učenci, ki se učijo s pisanjem z roko v zvezke in z branjem iz učbenikov, bolje osredotočijo in imajo večjo sposobnost za obvladovanje kompleksnih nalog. Poleg tega se bolj vključijo v osebne interakcije z učitelji in vrstniki, kar pa omogoča boljše sodelovanje in razvijanje socialnih veščin, kot so komunikacija, reševanje problemov in sodelovanje v skupinah.

Pisanje z roko je veliko več kot prenos misli na papir

Pisanje z roko je po besedah Nadje Lazar veliko več kot le mehanski prenos misli na papir. Aktivira namreč zapleteno mrežo možganskih centrov, ki so povezani z gibanjem, spominom, razumevanjem in ustvarjalnostjo.

"Ko pišemo z roko, se mišice roke, zapestja in prstov usklajujejo z očmi in možgani, kar spodbuja t. i. fino motorično koordinacijo. To dokazano izboljšuje spominsko sledenje in razumevanje zapisanega," pravi.

Izrinjanje ročnega pisanja s tipkanjem za nas prinaša številne posledice. Zmanjša se dolgotrajna koncentracija, manj razumemo, kaj smo zapisali in prebrali, snov hitreje pozabimo, otroci slabše razvijejo motorične spretnosti, hkrati pa izgubimo svoj osebni stil in identiteto zapisa.

srednja šola, matura, dijak, pisanj, šolae
Foto: PROFIMEDIA

Z roko bi morali pisati vsak dan

Z roko bi morali pisati vsak dan, saj po besedah sogovornice tako kot pri telesni vadbi tudi pri rokopisu velja načelo "uporabi ali izgubi".

Motorične spretnosti, spomin in ustvarjalnost pomaga ohranjati že nekaj minut pisanja na dan – na primer seznam opravil ali pismo.

"Pri otrocih pa je vsakodnevno pisanje ključno za utrjevanje povezave med možgansko aktivnostjo in finomotoričnimi spretnostmi," pravi.

Tiskane vs. pisane črke

Ko pišemo z roko, ni zanemarljivo, katere črke izberemo – tiskane ali pisane. V zadnjih letih je vse več otrok in mladih spontano preidejo na tiskane črke, kar je pogosto posledica vpliva tiskanih pisav na zaslonih, hitrejšega prepoznavanja črk in občutka, da so "lepše" ali "bolj berljive".

"Vendar dolgotrajna opustitev pisanih črk pomeni izgubo ene plasti fine motorike in manjšo tekočnost pisanja," pravi predsednica društva Radi pišemo z roko.

Pisane črke so po njenih besedah med seboj povezane v en sam gib, kar daje besedi enotno linijo. "To pomeni, da jih pišemo kot tok – roka redko zapusti papir, možgani pa obliko besede zaznajo kot celostno podobo. Zato pri pisanih črkah hitreje prepoznamo in si zapomnimo zapisano."

Nasprotno pa tiskane črke stojijo vsaka zase, kot posamezni znaki. "Vsaka črka zahteva nov začetek giba, zato se beseda zaznava bolj kot niz ločenih elementov – skoraj kot serija simbolov ali tipografskih znakov, ne kot tekoča slika besede."

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih