Bliža se dirka Po Sloveniji: Varnost ne more preprečiti nespametnosti navijačev

Slovenija 31. Maj 202309:54 > 14:50
varnost DPS
foto: Egon Parteli/N1

Od 14. do 18. junija bo na slovenskih cestah 29. izvedba kolesarske dirke Po Sloveniji. Ta se bo začela v Celju, končala pa tradicionalno v Novem mestu. Pred začetkom so direktor dirke Bogdan Fink, višji policijski inšpektor Matjaž Leskovar in nekdanji kolesar Martin Hvastija predstavili varnostne ukrepe, ki bodo spremljali tekmovanje.

Na letošnji dirki Po Sloveniji bodo kolesarji, med katerimi pa verjetno ne bo lanskega zmagovalca Tadeja Pogačarja, v petih etapah prekolesarili 833,3-kilometra dolgo pot.

Kakšna bodo pravila za navijače ob progi ter kako bo poskrbljeno za njihovo varnost in varnost tekmovalcev, so na novinarski konferenci pojasnili organizacijski direktor dirke Po Sloveniji Bogdan Fink, višji samostojni policijski inšpektor sektorja prometne policije na upravi uniformirane policije Matjaž Leskovar in nekdanji kolesar Martin Hvastija.

Kot je dejal Fink, se je varnost na in ob progi od prve dirke pred 30. leti zelo spremenila, prav tako varnostna pravila Mednarodne kolesarske zveze (UCI). Sodelovanje s policijo in ostalimi, ki skrbijo za varno izpeljano dirko, je v tem času zelo napredovalo, je dejal Fink in poudaril, da si vsak organizator želi čim bolj varno izpeljano dirko, saj je to tudi zagotovilo, da se ekipe na dirko vračajo. Prav tako je varnost eden izmed štirih kriterijev, ki ga ocenjuje UCI. Ta ocena pa vpliva na napredovanje dirke v višje kakovostne razrede. Dirka Po Sloveniji je v teh letih sicer prišla že v drugo najvišjo kakovostno kategorijo kolesarskih dirk ProSeries.

Začetki posameznih etap bodo okoli 11. ure. Predviden konec prve etape je okoli 16. ure, vse ostale etape pa se bodo praviloma končale okoli 15. ure.

Kako potekajo mobilne zapore?

Mobilna zapora poteka praktično po celotnih trasah dirke in se pomika skupaj s kolesarji. Dolgotrajnejše zapore so po navadi samo na območjih starta in cilja posameznih etap. Prvi po trasi pripeljejo motoristi z rdečimi in modrimi utripajočimi lučmi. Ti se praviloma vozijo okoli sedem kilometrov pred kolesarji. Takrat se morajo vsi vozniki ob trasi tudi ustaviti.

Mobilna zapora se predvidoma začne 15 minut pred prihodom prvih kolesarjev in konča, ko mimo pripeljeta avtomobil, na katerem je simbolično obešena metla, ter policijsko vozilo z napisom “konec mobilne zapore”.

Gledalci in vozniki morajo ves čas upoštevati navodila policistov pa tudi lokalnih rediteljev ob progah. Ti bodo nosili brezrokavnike z napisom dirka Po Sloveniji.

Razumevanje koncepta mobilne zapore je eden izmed najpomembnejših dejavnikov varnosti na dirki, poudarja Hvastija in dodaja, da je cesta takrat tekmovališče kolesarjev, zato je pomembno, da se jo dobro “očisti” za varno tekmovanje. Pri tem izpostavlja, da je organizacija in izvedba varnosti na dirki Po Sloveniji primerljiva z največjimi dirkami.

Leskovar je dodal, da na potek dirke zelo vplivajo tudi morebitni pobegi, ustvarjanje več skupin tekmovalcev in druge nepredvidene okoliščine. Tudi na te morajo biti policisti, pa tudi gledalci ter vozniki ob progi, pripravljeni.

Za varnost na letošnji dirki bo sicer skrbelo okoli 300 policistov. “Neposredno pri varovanju in vzpostavljanju mobilnih zapor pa tudi 28 usposobljenih policistov motoristov. Na vsaki etapi bodo tri policijska vozila, policisti bodo tudi na nevarnejših točkah,” je povedal Leskovar.

Strpnost udeležencev ob trasi najbolj pomembna

Najpomembnejši dejavnik ob progi so zato strpni gledalci in vozniki, ki ne smejo fizično vplivati na razplet dirke.

Kolesarstvo je eden izmed redkih športov, kjer gledalci lahko pridejo do športnika in se ga celo dotaknejo. Ta privilegij je treba vzeti z veliko mero odgovornosti, pravi Hvastija, saj lahko kakšna nespametnost kolesarju uniči dirko, povzroči poškodbo ali celo vpliva na kariero.

Hvastija je ob tem naštel, česa si kolesarji na trasi najmanj želijo. To so ovire, nepravilno parkirani avtomobili, nasproti vozeča vozila, gledalci, ki stopajo na cestišče ali ga prečkajo tako, da ovirajo dirko, otroci, ki niso pod nadzorov, velika nevarnost pa so tudi domače živali, predvsem psi, ki jih lastniki nimajo pod nadzorom. “Še tako dobra varnost ne more preprečiti kakšne nespametnosti navijačev, zato je njihovo vedenje izjemno pomembno,” je še poudaril Hvastija.

Potiskanje kolesarjev ni dovoljeno

Navijačem ob progi tudi ni dovoljeno, da kolesarjem pomagajo s potiskanjem. To je dovoljeno le članom ekipe, je poudaril Hvastija in se spomnil tudi na znameniti dogodek letošnjega Gira D’ Italia in Rogličeve drame na Svetih Višarjah.

“V primeru Svetih Višarij so sodniki malenkost prilagodili pogled na to pravilo. Sicer je vsako potiskanje s strani navijačev prepovedano. Kazen za kolesarja pa je 20 sekund. Tega gledalci ne smejo početi. Danes je tudi več posnetkov, zato se vse vidi,” je dejal Hvastija.

Kaj še predstavlja nevarnost kolesarjem?

Precejšen varnostni izziv na dirki so tudi spusti, ko so hitrosti kolesarjev izjemno velike. Predvsem, ko se dirka razprši na več skupin, je več možnosti, da s stranskih cest kdo nevede zapelje na traso ali jo prečka. Zato je informiranje prebivalcev o zaporah, času etap in pravilih obnašanja med dirko izjemno pomembno.

Časovnico etape in zapor lahko spremenijo tudi nesreče v skupinah kolesarjev, pa tudi druge nevšečnosti. Organizatorji, policisti in ekipe so sicer pripravljeni na raznorazne scenarije in dogodke med dirko, pa jih kljub temu vsakokrat še kaj preseneti. Z dobrim sodelovanjem vseh vpletenih pa se lahko tveganje bistveno zmanjša. Želja vseh je zato predvsem veliko število dobrih, osveščenih in strpnih udeležencev ob progi.

Informacije o zaporah, trasah, časovnicah … so na voljo na uradni spletni strani dirke Po Sloveniji, informacije o poteku prometa v času dirke pa bodo dostopne tudi na Promet.si.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.