V Krškem kupujejo gorivo za remont: Geopolitični dogodki ne vplivajo na dobavo

Slovenija 21. Avg 202310:07 1 komentar
Menjava gorivnega elementa med remontom 2022.
Menjava gorivnega elementa med remontom v lanskem letu. Vir: NEK

V Nuklearni elektrarni Krško kupujejo gorivne elemente za naslednji redni remont, ki bo maja prihodnje leto. Nakup prihaja v času geopolitičnih trenj v povezavi z vojno v Ukrajini ter nedavnim vojaškim udarom v Nigru. Tako Rusija kot Niger sta pomemben dobavitelj urana evropskim jedrskim elektrarnam. A v NEK pravijo, da dogodka ne vplivata na izvajanje dolgoročnih pogodb – torej ne na dobavljivost ne na ceno goriva. Od kod in po kakšni poti to pride do Krškega? 

Nuklearna elektrarna Krško se na leto in pol ustavi za približno en mesec, da izvedejo remont. V tem času osebje in zunanji izvajalci zamenjajo del izrabljenih gorivnih elementov ter opravijo potrebna vzdrževalna dela in posodobitve.

Zadnji remont je bil končan v začetku lanskega novembra, naslednji bo spomladi prihodnje leto.

Trenja v pomembnih dobaviteljicah urana

Pred tem mora NEK kupiti gorivo. Nakup pa prihaja v času geopolitičnih turbulenc v državah, ki so glavne dobaviteljice urana za proizvodnjo goriva. Rusija je lani dobavila okoli 17 odstotkov urana za potrebe goriva za jedrske elektrarne, Kazahstan in Uzbekistan, ki veljata za državi pod močnim vplivom režima ruskega predsednika Vladimirja Putina, pa 27 oziroma 4 odstotke. Ruska proizvodnja urana sicer ni tarča zahodnih sankcij.

Nedavno se je zgodil še puč v Nigru, ki je prav tako pomemben dobavitelj evropskim jedrskim elektrarnam, predvsem francoskim. Po podatkih Evropske skupnosti za jedrsko energijo (Euratom) je lani dobavil 25 odstotkov urana za evropske jedrske elektrarne. Euratom je sicer po puču sporočil, da dogajanje ne pomeni tveganja za evropske jedrske elektrarne, ki imajo praviloma za dve ali tri leta delovanja zalog.

Kako gorivo pripotuje do Krškega

V NEK pravijo, da goriva nimajo na zalogi, imajo pa dolgoročne pogodbe za dobavo obogatenega urana z britansko-nemško-nizozemskim konzorcijem Urenco, ki je dobavitelj iz EU, in dolgoročno pogodbo za izdelavo in dobavo gorivnih elementov s podjetjem Westinghouse iz ZDA.

Na vprašanje, kako torej teče dobavna pot goriva, v NEK pojasnjujejo, da NEK od Urenca kupi obogateni uran. Informacije, kje poteka osnovni proces kopanja rude, nimajo, dodajajo pa, da “dobavitelj obogatenega urana zagotavlja diverzifikacijo virov, s čimer minimizira tveganja dobave osnovne surovine”.

Pri Urencu kupljen obogateni uran potem prepeljejo v ZDA, kjer izdelajo gorivne elemente in jih dostavijo v NEK.

“Za zdaj omenjena dogodka nimata nobenega vpliva na izvajanje dolgoročnih pogodb oziroma nimata vpliva na zanesljivo in pravočasno dobavo goriva za NEK,” pravijo v NEK, ki ga od letošnje pomladi vodi Gorazd Pfeifer. Dodajajo, da tudi na ceno goriva za prihajajoči remont ne more vplivati.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje