Evropa razburja z veliko novostjo v cestnem prometu

Gospodarstvo 24. Feb 202409:35 8 komentarjev
Tovornjaki
Foto: Borut Zivulovic/Bobo

Ker nihče več noče biti voznik tovornjaka in avtobusa EU prihaja z zamislijo, naj za volan sedejo tudi mladoletni.

Tovorna vozila bodo po novem v spremstvu poklicnega voznika lahko vozili tudi 17-letniki. Ko bodo dopolnili 18 let in prejeli potrdilo o strokovni usposobljenosti, pa bodo lahko vozili sami. Z istim certifikatom bodo lahko vozili tudi manjši avtobus do 16 potnikov. Vse to zaradi kroničnega pomanjkanja voznikov po vsej Evropi.

Inštruktor vožnje Ivan Španić je za Dnevnik.hr poudaril, da obračalni lok in dimenzije vozil, ki so veliko večja od osebnega avtomobila, težave povzročajo celo voznikom, ki imajo izpit B kategorije že 20 let.

Danes pa si vse več kandidatov želi čim prej sesti za volan. “Prej so ta poklic opravljali predvsem ljudje, ki so za to imeli predispozicije. Zdaj pa gre v ta poklic zaradi finančnih razmer marsikdo, ki res ni za to,” je še dejal Španić.

Pa vendar jih je čedalje manj. Dnevnik.hr je zbral podatke za leti 2021 in 2023 – za kategorijo C1, torej za tovorna vozila, je bilo 2023 izdanih 14.000 dovoljenj manj kot dve leti poprej. Za kategorijo D1, torej avtobuse do 16 potnikov, pa se je število dovoljenj v dveh letih povečalo, a le za 408.

Sindikati zaskrbljeni

Za sindikate to ni prava rešitev. “Mi učimo voznike, ti pa gredo potem v druge države EU, kjer so pogoji zanje boljši, predvsem plača,” trdi Miljenko Gočin iz Sindikata hrvaških voznikov.

Tovornjak
Foto: Srdjan Zivulovic/Bobo

Vozniki sicer v povprečju prejemajo okoli 800 evrov, a v sindikatu pojasnjujejo, da skupaj z dnevnicami včasih pridejo tudi na 1.500 evrov.

Prav tako v sindikatu opozarjajo, da so tako mladi in neizkušeni vozniki lahko resna grožnja na cestah. “S 17 leti na Hrvaškem nisi polnoleten. Kdo bi torej odgovarjal, če se nekaj zgodi? Najprej bi bilo treba menjati zakon, da bi ljudje pri 17 postali polnoletni,” je zaskrbljen Goran Husinec, sodni izvedenec za cestni promet.

Potreba po strožjih kontrolah

Evropa tudi predlaga, da neizkušeni vozniki opravijo dveletno poskusno dobo, v kateri bi jih čakale strožje kazni za prehitro vožnjo in alkohol. Želijo si tudi obveznih pregledov ob izdaji ali podaljšanju vozniškega dovoljenja. Vse zato, da bi do 2020 prepolovili število poškodovanih in umrlih na cestah.

“Izvesti moramo evropsko strategijo – nič smrtnih žrtev in nič hudih poškodb na cestah do leta 2050,” zaključuje Karima Delli, predsednica odbora za promet v Evropskem parlamentu.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje