Srbi nam 12 evrovizijskih točk, mi pa njim nobene: “Nikomur nismo nič dolžni”

Slovenija 15. Maj 202311:39 4 komentarji
Joker Out na Evroviziji

Po sobotnem evrovizijskem finalu, v katerem je slavila švedska predstavnica Loreen, so bili mnogi začudeni nad odločitvami slovenske strokovne žirije, ki je glasovala precej drugače kot občinstvo. Prvi med njimi je bil frontman slovenskih predstavnikov Joker Out, Bojan Cvjetićanin, ki je povedal, da ga je dejstvo, da je srbska žirija Sloveniji dala 12 točk, Slovenija pa Srbiji niti ene, zelo prizadelo.

Evrovizijski prah se po izteku sobotnega velikega finala še ni polegel. Veliko kritik je na domačih tleh že v soboto požela slovenska strokovna žirija. Ta je 12 točk namenila Italiji, medtem ko Hrvaški, ki ji je slovensko občinstvo dalo 12 točk, ni namenila niti točke, prav tako od žirije ni niti ene točke dobila Srbija, ki je nasprotno Sloveniji namenila vseh 12.

Nad to odločitvijo žirije je bil ob številnih, ki so se oglasili na družbenih omrežjih, razočaran tudi pevec skupine Joker Out Bojan Cvjetićanin. Slovenskim predstavnikom na letošnji Evroviziji, ki so na koncu s pesmijo Carpe Diem pristali na 21. mestu, so v sobotnem velikem finalu strokovne žirije podelile 33 točk – največ, 12 točk nam je podelila le Srbija, medtem ko slovenska žirija Srbiji ni namenila niti točke.

Luke Black, srbski predstavnik na Evrovizij 2023
Srbski predstavnik Luke Black s pesmijo Samo mi se spava (PROFIMEDIA)

Cvjetićanin, ki so ga po poročanju srbskih medijev Srbi tudi zaradi njegovih srbskih korenin “vzeli za svojega”, je povedal, da so bili za 12 točk iz Srbije zelo hvaležni in da je žalosten, da medsosedsko podeljevanje točk pri nas še kar ni v veljavi. Dodal je, da ga je odločitev slovenske strokovne žirije osebno zelo prizadela.

Kako je glasovala slovenska strokovna žirija?

Žirija je največ, 12 točk podelila Italiji, deset Estoniji, osem Litvi, sedem Švedski, šest Češki, pet Belgiji, štiri Avstraliji, tri Avstriji, dve Španiji in eno Švici.

Žiriji je letos predsedoval Jernej Sobočan, glasbeni urednik na Valu 202, v komisiji pa so sedeli še pevki Ditka in Lara Baruca, Matjaž Vlašič in producent Hugo Smeh (Hyu). Glasove slovenske žirije je v soboto sporočila televizijska voditelja Melani Mekicar.

Za komentar o odločitvah slovenske strokovne žirije smo prosili članico žirije, glasbenico Ditko, ki pa zadeve ni želela komentirati. Obrnili smo se tudi na RTV SLO, od koder pa so sporočili, da “strokovne žirije delujejo neodvisno, v njihovo mnenje RTV Slovenija ne posega.”

Glasovati je treba za pesem, ne pa za dobre medsosedske odnose

Novinar Večera in poznavalec evrovizijskega tekmovanja Denis Živčec meni, da je slovensko-srbska dinamika glasovanja “izpadla zelo grdo in morda je iz tega nastala tudi kakšna zamera”, a da bi se mogla “z dobrimi meddržavnimi odnosi bolj ukvarjati zunanja politika kot pa evrovizijske žirije”.

Novinar, ki je letošnje evrovizijsko dogajanje podrobno spremljal v Liverpoolu, je prepričan, da mora odločitev žirije odražati objektivni okus žiranta. “Okus žirije ne bi smel biti vezan na pričakovanja. Nikomur nismo nič dolžni. Glasovanje mora biti objektivno, glasovati pa je treba za izbrano pesem, ne pa za dobre medsosedske odnose. Ker pa Evrovizijo spremljam že nekaj let, vem, da ni zmeraj tako. V ozadju zagotovo tečejo lobiranje in dogovori, zato medsosedsko glasovanje ni zmeraj zgolj plod medsosedske ljubezni,” pojasnjuje Živčec.

Strokovne žirije posameznih držav so Sloveniji skupno namenile 33 točk. Ob 12 točkah iz Srbije so jih slovenski predstavniki šest prejeli iz Avstrije in Češke. Hrvati so nam namenili pet točk, Italijani eno, prav tako eno pa žirija iz Velike Britanije.

Glasovanje gledalcev je Sloveniji prineslo 45, skupno smo jih tako zbrali 78. Joker Out so v Liverpoolu končali na 21. mestu, s čimer niso bili najbolj zadovoljni, a pravijo, da so dali vse od sebe in da so Slovenijo pustili v lepi luči.

Tudi letos so o zmagovalcu odločali gledalci in glasovi 37 nacionalnih strokovnih komisij – v razmerju 50 : 50.

Obenem si Živčec želi, da bi slovenske strokovne žirije na izboru za pesem Evrovizije sestavljali ljudje, ki so v sodobno pop produkcijo bolj vpeti. “Pesem Evrovizije je zelo komercialen, pop festival, zato si želim, da bi žirijo sestavljali ljudje, ki imajo s trenutno pop produkcijo več stika in so aktivni. Da v žirijah ne sedijo ljudje, ki desetletje ali več niso ustvarili večje uspešnice,” še dodaja.

Živčec sicer ni ljubitelj strokovnih žirij, saj meni, da diskreditirajo gledalce. “Evrovizija je narejena za množice in jim tudi pripada. Ne gre za neki pomemben akademski festival, s katerimi bi iskali umetniške presežke – gre za zabavo, spektakel, dobro glasbo, lepe stvari v življenju. Mislim, da znajo ljudje sami oceniti, kaj jim je všeč, brez varovalke, ki bi bdela nad tem, ali njihov okus morda ni dovolj dober,” pojasni.

Kako je glasovalo slovensko občinstvo?

Eno točko je Slovenija namenila Poljski, dve Belgiji, tri Franciji, štiri Švedski, pet Norveški, šest Srbiji, sedem Albaniji, osem Italiji, deset Finski in dvanajst Hrvaški.

“V Sloveniji je razkorak med žirijo in občinstvom po navadi velik. Zakaj so se v žiriji tako odločili, je vprašanje zanje,” meni Alesh Maatko, novinar in urednik portala Evrovizija.com. Strokovne žirije so ocenjevale petkovo generalko, ki je gledalci niso videli, ta pa je identična nastopu v sobotnem finalu, še doda Maatko, ki meni, da “gledalec bolj gleda z očmi, žirija pa z ušesi”.

Pa jokerji?

“Vse pohvale fantom. Mislim, da so dali vse od sebe, rezultat pa je, kakršen je. Če pridemo v finale, se navadno uvrstimo v drugo polovico. Seveda si vsak želi čim boljšega mesta, a fantje so bili zelo suvereni. Po navadi smo Slovenci precej kritični, velja samo prvo mesto, vse ostalo pa je slabo, a upoštevati moramo, da se pri nas že dolgo ni tako veliko govorilo o Evroviziji, kot se je letos,” pa slovensko uvrstitev na 21. mesto komentira Maatko.

Maatko še opozarja, da je treba za končno uvrstitev v zakup vzeti ravno kombinacijo glasovanja žirij in občinstva. “Če bi odločalo ljudstvo, bi zmagal Finec, ker je bil ljudem všeč spektakel, ki ga je ustvaril na odru. Pri Loreen pa so bili ljudje že navajeni njene zgodbe iz leta 2012, ko je zmagala,” še meni urednik Evrovizije.com.

 Käärijä, finski predstavnik na Evroviziji 2023
Pevec Käärijä je Finski s skladbo Cha Cha Cha prinesel drugo mesto (PROFIMEDIA)

Joker Out so po mnenju Živčeca prinesli prepotrebno osvežitev. “Vesel sem, da je Slovenija 30 let po prvem evrovizijskem nastopu doživela svojevrstno evrovizijsko renesanso,” meni novinar. Skupina je pokazala, kako se je treba lotiti evrovizijskega nastopa, je prepričan.

“Ne gre samo za nastop na odru, gre za promocijo, odlično izpeljan marketing na družbenih omrežjih, prepotovali so Evropo, spoznali so res veliko ljudi. Žal mi je, da se ta vloženi trud na koncu ni bolj štel,” dodaja Živčec.

Ker je Evrovizija šov, ki ga “včasih bolj gledamo, kot poslušamo,” Živčec želi, da bi Televizija Slovenija v nastope slovenskih evrovizijcev lahko vložila še več. Pri finančnem vložku pa bi jim lahko naproti stopila tudi državna podpora, predlaga. “Konec koncev gre za promocijo Slovenije, zato ne vem, zakaj bi bil strošek samo na televiziji,” dodaja.

Loreen na Evroviziji 2023
Evrovizija se po zaslugi Loreen naslednje leto seli na Švedsko (PROFIMEDIA)

Na letošnji Evroviziji je s pesmijo Tattoo zmagala švedska glasbenica Loreen, ki je s tem postala prva ženska v zgodovini tekmovanja, ki ji je uspelo slaviti dvakrat, prvič leta 2012 s pesmijo Euphoria.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje