V Evropi ima najbolj dostopen javni prevoz Luksemburg. Kje je Slovenija?

Slovenija 07. Maj 202313:47 2 komentarja
Dostopnost evropskega javnega prometa
Žiga Živulovič jr./BOBO

Javni prevoz je v Evropi najbolj cenovno dostopen v Luksemburgu, sledita Malta in Avstrija. Med 30 državami oziroma mesti sta se Slovenija in Ljubljana uvrstili na 14. mesto. Greenpeace Srednje in Vhodne Evrope, ki je izvedla analizo, je ob predstavitvi rezultatov evropske države pozvala, naj uvedejo cenovno ugodne vozovnice za javni prevoz, Evropsko komisijo pa, naj to omogoči.

V Evropi imajo najbolj cenovno dostopen javni prevoz Luksemburg, Malta in Avstrija. Slovenija in Ljubljana sta se med 30 državami oz. mesti uvrstili na 14. mesto, kaže analiza Greenpeacea Srednje in Vzhodne Evrope. Organizacija je države pozvala, naj uvedejo cenovno ugodne vozovnice za javni prevoz, Evropsko komisijo pa, naj to omogoči.

“Namen poziva je uvedba enotne podnebne vozovnice, ki bi veljala po vsej Evropi,” so sporočili iz Greenpeacea in navedli, da je raziskava pokazala, da je javni prevoz v precej državah predrag. “Cenovno ugoden javni prevoz je najhitrejši način za reševanje krize življenjskih stroškov in podnebne krize,” so poudarili.

Najslabše v Bolgariji

Na lestvici so se za najboljšimi tremi državami, pri čemer je Luksemburg prejel vseh možnih 100 točk, in pred Slovenijo, ki je dobila 18 točk, zvrstile Nemčija, Ciper, Španija, Švica, Madžarska, Nizozemska, Estonija, Češka, Belgija in Irska. Z nič točkami je zadnja Bolgarija, pred njo sta Grčija in Hrvaška s po dvema točkama.

Med mesti so se po cenovni dostopnosti javnega prevoza najbolje odrezali Tallinn, Luxembourg in Valletta, ki so prejeli vse možne točke. Sledijo Praga, Bratislava, Madrid, Rim, Dunaj, Atene, Sofija, Nikozija, Varšava, Bruselj in Ljubljana z 79,8 točke. Na zadnjih treh mestih so se zvrstili Amsterdam, London in Dublin, ki so prejeli 48, 40 oz. 36 točk.

V Evropi ima najbolj dostopen javni prevoz Luksemburg
Luksemburg je v analizi prejel vse možne točke. Foto: PROFIMEDIA

Po analizi so Dublin, Pariz in Amsterdam najdražja mesta v EU za javni prevoz, saj tam cena dolgoročnih vozovnic po polni ceni presega 2,25 evra na dan. Najcenejše mesečne ali letne vozovnice so z izjemo Luxembourga, Tallinna in Vallette, kjer je javni prevoz brezplačen, trenutno v Pragi, Bratislavi, Rimu, na Dunaju in začasno v Madridu, saj po prilagoditvi ravni cen vozovnice v teh krajih stanejo 0,85 evra ali manj na dan, so navedli v Greenpeaceu.

Obdavčitev vozovnic je ponekod enaka kot obdavčitev nakita ali luksuznih ur

Vozovnice za javni prevoz v EU so v povprečju obdavčene z 11-odstotnim DDV, kar je višje od številnih drugih osnovnih storitev in potrebščin. Sedem držav članic EU javni prevoz trenutno obdavčuje enako kot nakit ali luksuzne ure. Hkrati je DDV na čezmejne letalske vozovnice v EU ničodstoten, zaradi česar je cena onesnaževalnega prometa nizka, podnebju prijazen prevoz pa ostaja drag, so opozorili v organizaciji.

Po Evropi bi morala veljati preprosti in cenovno dostopni sistemi za prodajo vozovnic. Uvedba enostavnih in cenovno dostopnih vozovnic, ki veljajo za vsa sredstva javnega mestnega prevoza, je stvar družbene pravičnosti in je ključnega pomena za zmanjšanje odvisnosti od fosilnih goriv, izboljšanje kakovosti okolja in boj proti podnebnim spremembam. Je tudi najhitrejši možni način za izboljšanje stanja, saj bi to lahko dosegli v nekih tednih, so navedli.

Dostopnost evropskega javnega prometa
Uvedba enostavnih in cenovno dostopnih vozovnic naj bi bil najhitrejši možni način za izboljšanje stanja. Foto: Žiga Živulovič jr./BOBO

“Podnebne vozovnice za vse v EU bi lahko izpuste CO2 zmanjšale za 25 milijonov ton, kar je enako vsem izpustom Latvije in Litve. To bi se zgodilo že, če bi le pet odstotkov poti z avtomobilom preusmerili na javni prevoz po vsej EU,” so ponazorili. Za njihovo financiranje po navedbah organizacije obstajajo rešitve, kot so davki na dobičke podjetij, ki uporabljajo fosilna goriva, davek na kerozin ali uvedba DDV na mednarodne letalske vozovnice. Prehod na javni prevoz bi zmanjšal stroške, ki jih z nesrečami ter negativnimi vplivi na zdravje in okolje povzročajo avtomobili.

V Sloveniji mora javni potniški promet postati realna alternativa

Da v Sloveniji znižamo emisije iz prometa, mora javni potniški promet postati realna alternativa, je dejala predstavnica Greenpeacea v Sloveniji Lena Penšek in dodala, da mora za to država poskrbeti za infrastrukturo. “Podnebna vozovnica je odličen način, kako različne oblike javnega potniškega prometa združiti pod en dežnik in ga približati ljudem ter ga narediti bolj konkurenčnega in cenovno bolj dostopnega,” je poudarila.

Prometni strokovnjak za Greenpeaceovo kampanjo Mobilnost za vse Herwig Schuster je spomnil, da so milijoni ljudi odvisni od avtobusov, tramvajev in vlakov, da pridejo v službo, šolo, se srečajo s svojimi družinami in prijatelji ter sodelujejo v družbi na trajnosten način. “Vlade morajo uvesti preproste in cenovno dostopne podnebne vozovnice za javni prevoz, zmanjšati stroške ljudi in zmanjšati porabo nafte, ki naš planet vodi v podnebno katastrofo,” je dejal.

Spremljajte N1 na družbenih omrežjih FacebookInstagram in Twitter

Naložite si našo aplikacijo: na voljo za android in za iOS.

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje